17.6.09

Tips?








Sabeso, een licht alcholische drank van vlierbloesem lijkt me heerlijk. Ik las over onderstaand recept in het nrc en ben meteen aan de slag gegaan. Maar helaas kwam er schimmel op de drank. Nog een keer geprobeerd, maar weer ging het niet goed. Precies het recept gevolgd en de flessen omgespoeld met soda en goed schoongemaakt. Misschien heb jij een idee wat ik verkeerd doe? Hieronder het recept, misschien heb je meer geluk. Ik hoor het graag.

Sabeso
- 10 schermen vlierbloesem
- 1 citroen (in plakken)
- 1 kg. suiker
 - handje rozijnen

Doe alles in een pan, voeg 8 liter water toe, laat 12 ur trekken. Filter het vocht door een doek en doe het sap in flessen met een paar rozijnen. Laat twee weken rijpen in de vensterbank.
bron: 'de smaak van bloemen' van Elisabeth de Lestrieux.  Ik ben overigens nog op zoek naar dit boek, dus mocht je een exemplaar in de kast hebben staan....

7 opmerkingen:

  1. Leuke nieuwe blog!
    Heel veel plezier ermee!
    Om je wat inspiratie te geven heb ik hier een leuke link.
    http://whatscookingamerica.net/EdibleFlowers/EdibleFlowersMain.
    Tja schimmel.....mijn broer maakt drank in speciale flessen...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuke blog! Ik kom zeker vaker een bezoekje brengen!!!
    Wat betreft de schimmel (wat ook gewoon een beetje pech is denk ik hoor), misschien helpt dit nog:
    de rozijnen goed wassen en evt. overgieten met kokend water (of een nachtje in de Wodka zetten) en/of meer zuur toevoegen (citroen/limoensap)....

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een traktatie! Prachtige blog, is zeker het terugkomen waard!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Anoniem18.6.09

    Leuke blog,ben gek van eetbare bloemen,
    ik heb het boek, maar denk niet dat ik er afstand van kan doen!
    Als ik daar wel klaar voor ben gaat hij naar jou!
    En wat betreft dit recept, ik denk te weinig suiker of teveel water.
    Groet, Maryvonne

    BeantwoordenVerwijderen
  5. leuk ik zet deze blog op mijn lijstje!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. leuk en interessant deze blog! Ik haal ook veel inspiratie uit je andere blog. Over je schimmelprobleem, misschien helpt het om de flessen na het vullen nog een tijd in een pan met kokend water te laten steriliseren.
    Ik heb ook nog een (ongeprobeert) recept voor een soort champagne van vlierbloesem, als je het leuk vindt kan ik het je mailen.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi,

    Ik wordt zo blij van jou blogs!!
    En van de zelf gestempelde etiketten echt te gek.

    BeantwoordenVerwijderen