8.6.09

Prinsessen Gelei








Ik ben echt gezegend met mijn ouders in het algemeen , maar ook met het feit dat zij een grote (groenten)tuin hebben. De rozen voor deze gelei heb ik hun tuin geplukt. Lichtroze, heerlijk geurende rozen. En de struik stond zo vol bloemen dat ik me niet gehinderd voelde om zo veel rozen te plukken als nodig zijn voor dit recept. 
In principe zijn de blaadjes van elke rozensoort eetbaar. De sterk geurende bloemen geven de meeste smaak aan gerechten. Let er vooral op dat je de blaadjes van onbespoten rozenstruiken gebruikt. En dat dit al jaren zo is. Het duurt namelijk lang voordat alle bestrijdingsmiddelen uit de struik verdwenen zijn. De kleur doet er voor dit recept niet zo veel toe, omdat de rode wijn de kleur bepalende factor is.

Rozen-gelei
- blaadjes van 20 rozen
- 5 cm. gemberwortel
- 4 citroenen
- 250 ml. rode wijn
-500 gr. geleisuiker

Doe de rozenblaadjes in een plastic bak of glazen pot, samen met de gember, citroensap en wijn en dek af. Laat dit 1 nacht weken. Zeef dit door een doek en druk al het sap uit de blaadjes. Vul het vocht aan tot 1 liter. Doe dit in een pan en voeg de geleisuiker toe. Laat dit ongeveer 5 minuten koken tot gelei-dikte. Giet de gelei in gesteriliseerde potten.

De gelei heeft een bijzondere smaak. Je proeft vooral de wijn en de rozen. Deze roze-rode gelei smaakt lekker op een sneetje brood, maar probeer 'm ook met een beetje mascarpone op zelfgebakken scones.

1 opmerking:

  1. leuk leuk! eetbare bloemen is ook iets wat mij bezig houd op dit moment. het ijsjes experiment was er een van. en wil het ook met jam's gaan doen (als je een fijn recept wilt delen??). framboos/viool lijkt me een mooie.
    ik ga je blog volgen.

    BeantwoordenVerwijderen