8.6.09

Welkom








Mijn eerste kennismaking met eetbare bloemen was de vlierbloesem-siroop van de moeder van mijn beste vriendin van de middelbare school. Zij leerde me hoe ik siroop moest maken. Daarom vind ik het leuk mijn nieuwe blog te openen met dit recept. 
De vlier bloeit nu rijkelijk en dit is het moment om deze heerlijke siroop te maken. De smaak is vrij specifiek, een beetje weeïg, maar met citroen heel verfrissend en bijzonder.

Vlierbloesem-siroop
- 35 schermen vlierbloesem
- 3 kg. suiker
- 3 citroenen
- 50 gr. citroenzuur (bij de apotheek)
- 3 l. water

Pluk de vlier op een 'veilige' plek. Dus niet naast een drukke weg of bij een juist tegen onkruid bespoten akker. De schermen zo veel mogelijk vrij maken van beestjes en ander ongerechtigheden. Niet wassen want dan verliest het veel stuifmeel en daardoor smaak. Doe de schermen in een grote bak samen met de doormidden gesneden citroenen. Overgiet dit met het water en laat het 1 tot 3 dagen staan op een koele, liefst donkere plek. Daarna zeef je het vocht door een doek, knijp de citroenen uit en knijp alle vocht uit de bloesem. Doe dit in een pan, samen met de suiker en het citroenzuur. Breng het sap al roerend aan de koek, zodat de suiker oplost. Laat 2 minuten koken en giet de hete siroop daarna in goed schoongemaakte glazen flessen of potten. Zet de potten 10 min. op de kop voor een goede afsluiting.
bron: moeder van Lisette

Deze siroop is lang houdbaar. Eenmaal geopend in de koelkast bewaren. Aangelengd met water of bronwater met bubbles (verhouding 1 op 5) is het een dorstlessend drankje voor volwassenen en kinderen. Maar wat ook heel erg lekker is: een bodempje vlierbloesem-siroop op de bodem van een wijnglas. Mousserende witte wijn er bij. Citroentje op de rand van het glas. Voor een warme zomernamiddag of -avond......

1 opmerking:

  1. Anoniem12.6.09

    Vanmiddag hebben we mooi tijd om dit eens te proberen. Ik schrik wel van de hoeveelheid suiker die erin moet!

    BeantwoordenVerwijderen